GRAVELBIKE TEST
Test af gravelcykel (Trek Checkpoint)
Jeg (Martin Steen Thomsen) havde fornøjelsen af at låne en Trek Checkpoint SL 5 et par dage, da jeg altid gerne har ville prøve hvad det der "gravel cykling" var for noget.
Så da jeg fik muligheden for at låne denne cykle, greb jeg chancen og tog den med hjem over en weekend.
Da jeg kommer fra triatlon og er vant til en aggressiv TT position, blev frempinden selvfølgelig sat i bund. Der blev monteret et par korte plastskærme, en dunkholder, klikpedaler og en sadeltaske med en ekstra slange med en bredere bredde end de sædvanlige 25c slanger jeg havde til at ligge. Jeg havde tænkt mig at køre landeveje og grusveje uden noget alt for teknisk, så derfor havde jeg valgt at lave akselafstanden længere fra start ved hjælp af Trek's Stranglehold teknologi.
Der kan man justere baghjulet frem eller tilbage alt efter om cyklen skal være mere stabil eller bedre teknisk. Det overraskede mig helt vildt hvor stabil og rolig cyklen netop var selv med meget høj fart, og jeg havde værktøj med til at lave akselafstanden kortere så jeg kunne mærke forskellen. Da jeg lavede akselafstanden kortere fandt jeg de lokale mtb singletracks for at mærke om den kunne styre godt på tekniske spor. Den mangler selvfølgelig den forhøjet krank, men ellers føltes cyklen pludselig som at køre på en crosscykel så teknisk god den pludselig var. Hvor en crosscykel normalt altid er meget livlig, har man her en cykel der kan lidt af det hele.
Med denne cykel var alle veje en mulighed, med de grove og store 40c dæk var der godt greb og god komfort. Og især med Isospeed teknolgien i rammen var det intet problem at køre på ujævnt underlag længe, Isospeed er sadelrøret som hænger sammen med overøret og sadelstagen i et led, så sadelpinden kan "flexe" bagud og derfor absorbere stød.
Dette gjorde oplevelsen af at køre på grusstier næsten lige så nemt og komfortabelt som at køre på landevej, men det fede er at denne cykel også køre rigtig fint på landevejene. Den køre selvfølgelig ikke lige så hurtigt, men hvis man vil, kan man sagtens køre med ens kammerater på landevejen også med denne.
Jeg fik set nye områder omkring hvor jeg bor, som jeg aldrig har set før eller vidste eksisterede. Jeg kørte to timers ture som føltes som en time, fordi jeg ikke bare lå på de sædvanlige veje og kørte men nu var mere ude på opdagelse samtidig. Det var ikke fordi det ikke var hårdt, for på grusvejene er der altid mere rullemodstand.
Hvis man vil på længere ture på egen hånd, er der på denne Checkpoint mange gevind huller til montering af skærme, bagagebære, frontlad, ekstra dunkholdere og tasker.
Alt i alt var det en fed oplevelse at prøve en gravelcykel, og især fordi det var på denne Trek Checkpoint model. Er sikker på at en gravelcykel ikke kan laves bedere end denne.
Se gravel cykler her : alle gravel cykler